wtorek, 16 sierpnia 2016

Praca w McDonald's.

   "Dzień dobry, witam w restauracji McDonald's, proszę złożyć zamówienie."
Brzmi znajomo, prawda? Już czujesz zapach frytek, a pracownicy ubrani w swoje charakterystyczne stroje paradują po serwisie przygotowując twoje zamówienie, choć dopiero bierzesz oddech, by je złożyć. Czekasz tylko krótką chwilę i po chwili w twojej dłoni spoczywa już numerek. Stajesz w miejscu, które ta miła kasjerka nazwała strefą oczekiwań i grzecznie zastanawiasz się, czy będzie trzeba długo czek... Jest. Liczba, która była szara robi się nagle zielona i oto odbierasz czerwoną tacę suto zastawioną burgerami i słodkimi napojami. Nie mogło być lepiej, myślisz sobie. Pani, która podała ci zamówienie macha ci na pożegnanie, przyglądasz jej się, dziękujesz i odchodzisz. Siadasz, jesz, zazwyczaj zostawiając po sobie bałagan. Wstajesz, w końcu czas wrócić do domu! Wychodzisz najedzony zapominając o tym, że kiedykolwiek tu byłeś. No chyba, że jesteś pracownikiem Maca. Wtedy nigdy nie zapomnisz.

*

   Praca w McDonaldzie nie jest złą pracą. Nie jest to też praca marzeń. Jetem w McDonald's już trzy tygodnie w związku z czym postanowiłam opisać swoje wrażenia. Najważniejsze informacje są takie, że pracuje jako tzw. pracownik młodociany, ponieważ jestem niepełnoletnia. Zarabiam trochę ponad 9zł na godzinę (na rękę) i mogę dziennie być w restauracji wyłącznie siedem godzin. Każda minuta dłużej jest niedopuszczalna. No ale to tyle z suchych faktów. Zapraszam do przeczytania mojej historii o pierwszej pracy, którą w życiu podjęłam. 

   Nie poszłam do pracy dlatego, że koniecznie musiałam. Była to tylko moja decyzja, oparta o to, że wiele czasu wakacyjnego spędzam nudząc się i tak jest co roku. Za to zawsze brakuje mi pieniędzy na jakieś swoje wydatki, więc konkluzja była prosta. CV złożyłam w marcu, czyli z ogromnym wyprzedzeniem, ponieważ zwyczajowo robi się to dopiero w maju. Ja jednak jestem osobą, która lubi mieć wszystko w życiu poukładane i stąd ta szybka decyzja. Później okazało się, że kandydaci byli przyjmowani przez kolejność zgłoszeń i duża część osób zgłosiła się po prostu za późno i nie dostała pracy. W każdym razie jakoś w maju dostałam telefon, że mam się stawić na rozmowie kwalifikacyjnej a ja... Powiedziałam, że jednak nie chcę pracować! Miałam wtedy małe spięcie z moją przyjaciółką o pracę i krótko mówiąc złamałam umowę o tym, że spędzimy wakacje razem. Później jednak się pogodziłyśmy i doszłyśmy do słusznego wniosku, że to jest nasze życie i razem go nie przeżyjemy więc obie same musimy się zdecydować co chcemy robić. No więc zadzwoniłam do Maca jeszcze raz i zapytałam czy nadal mogą mnie zatrudnić. Kierowniczka nie robiła mi żadnego problemu, nawet gdy się dowiedziała, że nie będzie mnie nawet na rozmowie kwalifikacyjnej. Miałam w tym czasie zagraniczną wymianę i po prostu nie mogłam się stawić. Zaprosiła mnie, żebym odebrała dokumenty i zostałam zatrudniona. 

28 czerwca odbyło się obowiązkowe szkolenie. Tam zbierano wszystkie dokumenty od kandydatów na pracowników. Szybko okazało się, że żadna osoba, która nie ma kompletu nie może zostać zatrudniona. Na pomoc przyszła mi przyjaciółka, która dowiozła mi potrzebne papiery. Całość była już łatwa i przyjemna. Parę spraw dotyczących bezpieczeństwa żywności, szkolenie BHP i inne uwagi oraz nasz ekwipunek to właściwie wszystko, co się 28 czerwca działo. Ten dzień, około pięć godzin, które tam spędziliśmy, został nam w pełni opłacony. 

I oto po jakimś czasie, który spędziłam na wakacyjnym ludzie nadszedł czas na pracę, której długo wyczekiwałam. Cieszyłam się na swoje pierwsze płatne zajęcie i nie rozczarowałam się. Pierwszego dnia zostałam gruntowanie przeszkolona na stanowisku z deserami i tam też spędziłam trzy pierwsze dni. Gdy oswoiłam się z chaotycznym charakterem pracy zostałam też przydzielona do pracy na kasie oraz na tzw. serwisie, czyli strefie wydawania i pakowania zamówień. Pierwszy tydzień był stresujący, ale też najfajniejszy. Czułam się zadowolona, że coś robię, uczyłam się obsługiwać coraz to nowe stanowiska i cieszyłam się z pracy z ludźmi. Później, w drugim tygodniu entuzjam trochę opadł i zaczęłam dostrzegać wady. Wszechobecny zapach oleju, stres i wrzaski w godzinach szczytu oraz menadżerzy - czyli osoby, które mogą wszystko, choć powinny się strać najbardziej. 
Teraz, podczas trzeciego tygodnia mam wrażenie, że mam najbardziej spokojne i przemyślane odczucia. Wypiszę wam wady i zalety tej pracy, ponieważ kolejne opisywanie różnych moich przemyśleń zajęłoby bardzo dużo czasu i nie wiem, czy wszystkim chciałoby się to czytać. Wobec tego, gruntowanie wypunktuje swoje uwagi i obalę parę mitów na temat McDonalda. 

WADY I TO CO MI PRZESZKADZA 

1. Nazywanie McDonald restauracją na siłę. Naprawdę, przecież wszyscy wiedzą, że jedzenie jest odmrażane, chemiczne i niezdrowe a sam lokal to sieć fastfood a nie restauracja. 

2. Usilne "udomowianie" tego miejsca. Mam na myśli nazywanie klientów "gośćmi" i ciągle powtarzane motto "to nie od ciebie zależny jest gość. Ty jesteś zależna od niego" oraz jednocześnie oszczędzanie na wszystkim. Np. dzisiaj jakaś pani poprosiła mnie, bym zrobiła jej dużego loda, ponieważ ostatnio dostała bardzo mało a zapłaciła aż pięć złotych. Przekazałam to menadżerce; żeby tym razem produkt zadowolił klienta; która powiedziała, że pani dostanie takiego, jakiego powinna i tyle. Wszelkie normy są uznawane wtedy, gdy jest komuś wygodnie. 

3.  Mcdrive...
Nie ma gorszego stanowiska niż to. Nieliczni to lubią, ale ja na pewno nie. Dla mnie, noszenie słuchawki, przyjmowanie przez nią zamówień od osób, których nie słyszę i które mówią bardzo niewyraźnie jest niezwykle męczące. Nigdy nie umiem poprawnie nabić zamówienia, nie wspominając o tym ile razy zrobię to źle. Irytuje to mnie, klientów i menadżerki też, także staram się unikać Drive'a. 

4. Przerwy, które są ustalane przez kierowniczkę lub tego, kto prowadzi zmianę. Niestety przerwa nie jest nigdy w środku twojej pracy. Jak wspominałam ja dziennie bywam w McDonalds 7 godzin a zdarza się, że po dwóch godzinach idę już na przerwę. Wynika to z tego, że każdy musi iść choć raz na swój zasłużony odpoczynek, a kierownicy zmian ustalają to tak, by nie było w pracy za dużo osób na raz.

ZALETY! 

1. Umowa o pracę. Nie jestem zwolennikiem pracowania na czarno, a poza tym gdy się zachoruje można nadal dostawać 80% wypłaty jeśli ma się zwolnienie lekarskie. 

2. Wykaz prac lekkich- czyli takich, które mogą być wykonywane przez pracowników młodocianych. Nic, co robię nie jest ciężkie, ani zbytnio męczące. Nie mogę np. robić nic z gorącym olejem w frytownicy, wymieniać śmietników, wchodzić do chłodni bez kurtki oraz.... używać bitej śmietany! (jest pod ciśnieniem, ale tak między nami my młodociani i tak jej używamy...)

3. Zarobki. Wydają mi się przeciętne jak na pierwszą pracę, ale hej! 9zł na godzinę zarobione zupełnie legalnie nie jest takie złe. 

4. Godziny pracy. Tylko siedem godzin dziennie. To nie jest zbyt męcząca ilość, choć już po pięciu można poczuć zmęczenie w nogach. Mimo to, zawsze jest to optymalny i realny zakres, który nie zabija w człowieku chęci do życia. 

5. Elastyczny grafik. Gdy podpisywałam umowę o pracę obawiałam się, że nie zostanie mi nic z wakacji. Poprosiłam zatem, by zaczynać na rano chociażby w ostatnim tygodniu, by wtedy wykorzystać popołudnia. Ktoś wspaniałomyślnie wpisał mi, że mogę rano pracować cały miesiąc! Codziennie od siódmej do czternastej. Prawie jak szkoła. 

6. Żniki pracownicze. Tu trzeba uważać, ale generalnie większe kanapki kosztują w okolicy czterech złotych, zaś frytki, tosty i pomniejsze typu chessburgery kosztują dwa. Uważać oczywiście na swoją wagę. Napoje, w tym kawa z ekspresu są za darmo. 

7. Ogólna atmosfera. Jest po prostu przyjemnie i rzadko kiedy zdarzają się dni, gdy nie mam ochoty tam być. 

Jak widać, plusów jest więcej niż minusów. Na koniec swojej pracy być może napiszę jeszcze post uzupełniający, gdzie dodam to, o czym zapomniałam dzisiaj. Mam jednak nadzieję, że na razie zaspokoi to waszą ciekawość. :) 

9 komentarzy:

  1. "Na pomoc przyszła mi przyjaciółka, która dowiozła mi potrzebne papiery."- Masz fantastyczną przyjaciółkę :) Tacy przyjaciele to skarb :))
    Wspominałaś, że po pracy śmierdzi się olejem? :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny ten post, dużo się dowiedziałam, ponieważ sama chcę za rok iść do maka na wakacje do pracy.
    http://treamicii.blogspot.com/2016/08/ostatni-tydzien.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Taka praca na początek jest bardzo ok, można jeszcze ewentualnie zatrudnić się w sieciówce odzieżowej. Jak jesteś na utrzymaniu rodziców i nie musisz opłacać mieszkania i życia to wynagrodzenie jest zadowalające.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie, że poszłaś do pracy i że udało się dogadać z przyjaciółką. Praca uczy naprawdę wiele i dodaje pewności siebie. Najgorsze, co można zrobić, to szukać pierwszej pracy dopiero po szkole/studiach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszeliście o www.qualityguide.pl? Prowadzą bardzo dobre szkolenia pracownicze.

    OdpowiedzUsuń
  6. jakie dokładnie dokumenty trzeba mieć?

    OdpowiedzUsuń
  7. 22 yr old Assistant Media Planner Teador Hurn, hailing from Guelph enjoys watching movies like "Dudesons Movie, The" and Surfing. Took a trip to Lagoons of New Caledonia: Reef Diversity and Associated Ecosystems and drives a Ferrari 250 SWB California Spider. kliknij tutaj teraz

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli zastanawiacie się nad podjęciem pracy w restauracji McDonald's, to zajrzyjcie na stronę internetową https://students.pl/artykuly/praca-w-mcdonalds/. Znajdziecie tam artykuł, który przedstawia wszystkie niezbędne informacje na temat takiego zatrudnienia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Praca w restauracji to wcale nie jest zła opcja. Szczególnie fajną opcją jest elastyczny czas pracy.

    OdpowiedzUsuń